Szóbeli forduló időpontja, helyszíne és programja
Szóbeli forduló időpontja: 2024. március 23.
Szóbeli forduló helyszíne: SZTE GYTK Farmakognóziai Intézet, 6720 Szeged, Eötvös u. 6.
(Google Térkép)
Szóbeli forduló programja
- 8:30–9:00
Megérkezés, regisztráció
1. emelet (I. tanterem)
- 9:00–9:15
Megnyitó
2. emelet (II. tanterem)
- 9:20–9:50
Tesztírás
alagsor (III. tanterem)
- 10:00–12:00
Délelőtti szakasz
Prezentációk: II. tanterem (1. emelet) - Gyakorlat: Farmakognóziai Intézet hallgatói laboratórium (2. emelet)
- 12:00-13:00
Ebéd
alagsor (III. tanterem)
- 13:00-15:00
Délutáni szakasz
Prezentációk: II. tanterem (1. emelt), Gyakorlat: Farmakognóziai Intézet hallgatói laboratórium (2. emelet)
- 15:00-17:30
Kávészünet, városnézés
- 17:30
Eredményhirdetés, verseny zárása
1. emelet (II. tanterem)
Szóbeli forduló leírása, feladatai
A szóbeli forduló három részből áll: írásbeli feladatok, egy választott téma feldolgozásának bemutatásából és laboratóriumi feladatok elvégzéséből.
A szóbeli forduló pontszámait a következők szerint számítjuk:
- online fordulók pontjainak fele (max. 100 pont)
- döntő - írásbeli feladatlap (50 pont)
- döntő - előadás (75 pont)
- döntő - laboratóriumi munka (75 pont)
A) Írásbeli feladatlap
A 30 perces írásbeli feladatlap tartalmaz: egyszerű választásos tesztkérdéseket, egy számolási feladatot, valamint nyílt végű kérdés. Az írásbeli feladatlapon 50 pont érhető el maximálisan.
B) Választható előadástémák
A versenyzőnek a megadott témák közül meghatározott időtartamban, versenyszerűen jelentkeznie kell. Ezt a témát kell kidolgoznia, és azt szóban egy 15 perces előadás keretében bemutatnia. Az előadást követően a bíráló bizottság kérdéseket tesz fel legfeljebb 5 perces időkeretben. Az előadáshoz szemléltetőeszköz használata kötelező (számítógépes prezentáció és/vagy egyéb kreatív szemléltetőeszköz). Az előadásnak a téma részletes kiírásánál felsorolt elemeket tartalmaznia kell, ugyanakkor a versenyző egyéb szempontokra is kitérhet előadásában.
Az előadásra maximum 75 pont adható, amely a következők szerint oszlik meg:
- összes feladatelem feldolgozásra került – 5 pont
- szakmai tartalom – 30 pont
- kommunikációs készség, a kérdésekre adott válaszok – 30 pont
- a hagyományos Power Point prezentáción kívül egyéb szemléltetőeszköz – 10 pont
A következő előadástémákra a versenyzőknek jelentkezniük kell a CooSpace felületén. Egy témára 1 fő versenyző jelentkezhet! Jelentkezési időtartam 2024. február 23. 18:00 - 2024. február 25. 23:55.
Választható előadástémák:
- Növényi antioxidánsok = csodaszerek?
- Mit jelent a kézzel készült a gyógyszerészetben? (magisztrális, individuális, ezek szabályozása)
- Borsmenta, az év gyógynövénye 2024-ben
(botanika, tradicionális alkalmazás, bizonyított hatások, ipari felhasználás)
- Pestis régen és az újkorban, a valóságban és a művészetekben
- TBC - van e még jelentősége napjainkban?
- „Ötpercenkint jegyeztem. Nitromint már nem segített. Görcsre görcs! Megint!”
Szívérrendszeri betegségek megjelenése az irodalomban egy szabadon választott műalkotáson keresztül
- Gyógyszer-étel interakciók, avagy hogyan befolyásolja az étkezés a gyógyszerek hasznosulását
- Kemoprevenció szerepe a daganatok megelőzésében
- Mesterséges intelligencia szerepe a gyógyszerészetben
- Antibiotikum rezisztencia – kihívások az antibiotikumok fejlesztése területén
- A bélflóra és az egészség kapcsolata.
- A CBD olaj
- Az újszülött- és csecsemőkor gyógyszerformái és kapcsolata a betegközpontú gyógyszerészet szemléletével
(A versenyzőtől elvárt, hogy ismertesse a legfőbb terápiás szempontokat az újszülött- és csecsemőkor gyógyszerelésével kapcsolatban. A legfőbb különbségek és általános megfontolások kihangsúlyozása: miért különösebb ez a célcsoport? Konkrét példák bemutatása, forgalomban lévő készítmények és a keresőmunka találataiból, az ott felbukkanó lehetőségekből. Térjen ki a csomagolóanyagok és adagolóeszközök fontosságára is.)
- Természetes és mesterséges színezékek. Mit (l)ehet mivel?
- Tudatos gyógyszerhasználat, gyógyszer- és egészségügyi hulladék kezelése, a gyógyszerhasználat és környezetvédelem kapcsolata.
- Veszélyesek-e a teljesítményfokozó szerek?
C) Laboratóriumi feladatok
Szénhidrátok vizsgálata
A laborasztalon hat darab számozott tasakot találsz, melyek hat különböző szénhidrát (glükóz, fruktóz, szacharóz, kukorica-, burgonya- és rizskeményítő) mintáját tartalmazzák (külön-külön). A feladatod beazonosítani a mintákat, azaz a rendelkezésedre álló vegyszerek, eszközök segítségével megmondani, melyik tasak melyik szénhidrátot tartalmazza.
Rendelkezésedre álló eszközök: kémcsövek, kémcsőfogó, Bunsen-égő, vízfürdő, tárgylemez, fedőlemez, mikroszkóp
Rendelkezésedre álló reagensek: Fehling-I-oldat, Fehling-II-oldat, Lugol-oldat, hígított sósav, ezüst-nitrát-oldat, ammónium-hidroxid-oldat, nátrium-hidroxid-oldat, rezorcin, desztillált víz.
Röviden vázold a minták meghatározásának menetét (ide nem kellenek reakcióegyenletek, csak a meghatározás lépései)!
A minták beazonosításához kapcsolódóan válaszolj az alábbi kérdésekre, ill. oldd meg a feladatot:
1. Írd fel a glükóz, a fruktóz és a szacharóz szerkezeti képleteit (a monoszacharidokat gyűrűs- és nyílt láncú formában is)! Jelöld a meghatározás szempontjából fontos funkciós csoportot/csoportokat!
2. Írd fel a glükóz Fehling-reakciójának egyenletét/egyenleteit!
3. Készíts rajzot a mikroszkópos megfigyeléseidről!
A vegyületek meghatározására és a válaszlap kitöltésére 120 perc áll rendelkezésre.
A felkészüléshez segítségedre lehetnek a VIII. Magyar Gyógyszerkönyv alábbi cikkelyei: