2024. február 27., kedd
Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Kar

SZTE Gyógyszerésztudományi Kar

Herba Medica Tanulmányi Verseny

V. Herba Medica (2022/2023)

Letölthető anyagok:

herbamedica-dontosok-2023

Helyezettek

  1. Csernyák Milán (Kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium, Kaposvár); felkészítő tanára: Dávidné Varga Gabriella;
  2. Paulovszky Gergő (BMSZC Petrik Lajos Két tanítási Nyelvű Technikum, Budapest); felkészítő tanára: Fendel Richárd Gábor
  3. Kulcsár Borbála (Pasaréti Gimnázium, Budapest); felkészítő tanára: Kovács Tünde
  4. Boros Júlia (Verseghy Ferenc Gimnázium, Szolnok); felkészítő tanára: Borosné Szlávik Mária)
  5. Váczi Bernadett (Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium, Kecskemét); felkészítő tanára: Labancz István
  6. Szalay Tamás Soma (Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged); felkészítő tanára: Bán Sándor
  7. Asafotei Oaklekie Enéh (Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged); felkészítő tanára: Regdon Ibolya
  8. Dani Regina Jázmin (Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium és Kollégium, Orosháza); felkészítő tanárai: Gabnai Edit és Mikulás Rolandné
  9. Balog Gergely (Bethlen Gábor Református Gimnázium, Hódmezővásárhely); felkészítő tanára: Csukáné Varga Eszter
  10. Szánthó Tünde (Dobó Katalin Gimnázium, Esztergom); felkészítő tanárai: Kis-Szölgyémi Judit és Smiger András
  11. Darab Márton (Dunaújvárosi Széchenyi István Gimnázium, Duanújváros); felkészítő tanára: Márkus Zoltán
tajekoztato_tabla_20222023

Szóbeli döntő

Szóbeli forduló időpontja: 2023. március 25.

Szóbeli forduló helyszíne: SZTE GYTK Farmakognóziai Intézet, 6720 Szeged, Eötvös u. 6. (Google Térkép)

Szóbeli forduló programja

  • 8:30–9:00
    Megérkezés, regisztráció
    1. emelet (I. tanterem)
  • 9:00–9:15
    Megnyitó
    2. emelet (II. tanterem)
  • 9:30–10:15
    Tesztírás
    alagsor (III. tanterem)
  • 10:30–12:30
    Délelőtti szakasz
    Prezentációk: II. tanterem (1. emelet) - Gyakorlat: Farmakognóziai Intézet hallgatói laboratórium (2. emelet)
  • 12:30-14:00
    Ebéd
    alagsor (III. tanterem)
  • 14:00-16:00
    Délutáni szakasz
    Prezentációk: II. tanterem (1. emelt), Gyakorlat: Farmakognóziai Intézet hallgatói laboratórium (2. emelet)
  • 16:00-17:30
    Kávészünet, városnézés
  • 17:30
    Eredményhirdetés, verseny zárása
    1. emelet (II. tanterem)

Szóbeli forduló leírása, feladatai

A szóbeli forduló három részből áll: írásbeli feladatok, egy választott téma feldolgozásának bemutatásából és laboratóriumi feladatok elvégzéséből.


A szóbeli forduló pontszámait a következők szerint számítjuk:

  • online fordulók pontjainak fele (max. 100 pont)
  • döntő - írásbeli feladatlap (50 pont)
  • döntő - előadás (75 pont)
  • döntő - laboratóriumi munka (75 pont)

A) Írásbeli feladatlap

A 30 perces írásbeli feladatlap tartalmaz: egyszerű választásos tesztkérdéseket, egy számolási feladatot, valamint nyílt végű kérdés. Az írásbeli feladatlapon 50 pont érhető el maximálisan.


B) Választható előadástémák

A versenyzőnek a megadott témák közül meghatározott időtartamban, versenyszerűen jelentkeznie kell. Ezt a témát kell kidolgoznia, és azt szóban egy 15 perces előadás keretében bemutatnia. Az előadást követően a bíráló bizottság kérdéseket tesz fel legfeljebb 5 perces időkeretben. Az előadáshoz szemléltetőeszköz használata kötelező (számítógépes prezentáció és/vagy egyéb kreatív szemléltetőeszköz). Az előadásnak a téma részletes kiírásánál felsorolt elemeket tartalmaznia kell, ugyanakkor a versenyző egyéb szempontokra is kitérhet előadásában.


Az előadásra maximum 75 pont adható, amely a következők szerint oszlik meg:

  • összes feladatelem feldolgozásra került – 5 pont
  • szakmai tartalom – 30 pont
  • kommunikációs készség, a kérdésekre adott válaszok – 30 pont
  • a hagyományos Power Point prezentáción kívül egyéb szemléltetőeszköz – 10 pont

A következő előadástémákra a versenyzőknek jelentkezniük kell a CooSpace felületén. Egy témára 1 fő versenyző jelentkezhet! Jelentkezési időtartam 2023. február 22. 18:00 - 2023. február 26. 23:55.


Választható előadástémák:

1. #fogyás A testsúlycsökkentők(?) nyomában

#myozempicjourney történet bemutatása, tanulsága. A hatóanyagcsoport ismertetése.

2. Nők az orvos- és gyógyszertudományban.

3. Tények és tévhitek: a lúgos víz hatása az emberi szervezetre.

Ismertesse a lúgos vizet, élettani hatását, a pH értékkel kapcsolatos tudnivalókat. Beszéljen a ,,vízdivatról". Hozzon legalább két témával kapcsolatos tévhitet és támassza is alá, miért tévhitek.

4. Túl a hagyományos tablettákon: az alternatív beviteli kapuk szerepe, biofarmáciája és technológiai lehetőségei a fokozott hatáskifejtés érdekében.

5. Veszélyesek-e a génmódosított élelmiszerek, takarmányok?

6. Só-show - egészséges sózás és sódivatok a "tiszta sótól" a Himlája sóig.

7. A tej szerepe a táplálkozásban.

A tej összetétele, élettani jelentősége, a tejfogyasztás valőós és feltételezett kockázatai.

8. Bárányhimlő és övsömör - Bokay János izgalmas felfedezése és következményei.

9. Április 10 a nemzeti rákellenes nap.

Szemléltesse a természetes eredetű szerek helyét a daganatos betegségek kezelésében. Hozzam legalább egy példát, amikor a kezelésben használt szer természetes eredetű és mutasson be olyan természetes eredetű készítményt (vagy többet) amelyek használata kockázatos és nem javasolható.

10. Koffein tartalmú növények (koffein és származékainak kémiája, hatása, gyógyászati és élelmiszeripari jelentősége).

11. Serendipity a gyógyászatban.

12. Tények és tévhitek a vakcinákról, vakcinálásról.

13. Lepra régen és napjainkban - 150 éve izolálták a lepra (vagy Hansen betegség) kórokozóját.



C) Laboratóriumi feladatok

Aszkorbinsav


Szent-Györgyi Albert városában a laboratóriumi feladat az aszkorbinsavhoz kapcsolódik.

Négy különböző anyagot fogsz kapni (fehér színű, kristályos szerves és szervetlen anyagok vegyesen), melyek közül az egyik minta aszkorbinsavat tartalmaz.


1. feladat

A kiadott anyagok közül egyszerű kémcsőreakciókkal határozd meg, melyik az aszkorbinsav. A meghatározáshoz az alábbi reagensek közül lesz az asztalon néhány. (Figyelem, nem biztos, hogy mindegyik reagensre szükséged lesz!)

hígított sósav, vas(III)-klorid-oldat, fenolftalein-oldat, metilvörös-oldat, réz-szulfát-oldat, bárium-klorid-oldat, borkősav, ammónium-oxalát-oldat, lúgos kálium-nátrium-tartarát-oldat, ezüst-nitrát-oldat, hígított salétromsav, hígított nátrium-hidroxid-oldat, kálium-permanganát-oldat, nátrium-acetát, hígított ammónia

Röviden írd le, hogyan határoztad meg, melyik minta lehet az aszkorbinsav. (A többi kiadott anyag megnevezése nem képezi a feladat részét.)


2. feladat

A beazonosított aszkorbinsav minta aszkorbinsav tartalmának meghatározása a VIII. Magyar Gyógyszerkönyv által alkalmazott módszer szerint. A meghatározás menete az aszkorbinsav gyógyszerkönyvi cikkelyében megtalálható, „Tartalmi meghatározás” címszó alatt. A cikkely az alábbi linkről letölthető:

https://ogyei.gov.hu/dynamic/2022_6_kozlemeny/Acidum%20ascorbicum_10_8_kesz.pdf


A feladatlapon szerepelni fog a titrálás leírása. A meghatározáshoz rendelkezésre áll analitikai mérleg, büretta, titrálólombik, mérőhenger, a szükséges oldatok és az indikátor. A mérőoldat pontos koncentrációja az üvegen fel lesz tüntetve. A minta pontos aszkorbinsav tartalmát %-os értékben kérjük megadni. A minél pontosabb érték meghatározásához célszerű minimum kétszer elvégezni a titrálást. (Figyelem, nem biztos, hogy gyógyszerkönyvi tisztaságú az aszkorbinsav mintád!)


A hatóanyagtartalom kiszámítása mellett kérjük feltüntetni a lezajló reakció egyenletét is!

A feladatok elvégzésére és a válaszlap kitöltésére 120 perc áll rendelkezésre.