2024. május 7., kedd
Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Kar

SZTE Gyógyszerésztudományi Kar

Herba Medica Tanulmányi Verseny

IV. Herba Medica (2021/2022)

Letölthető anyagok:

Döntősök:

  1. Jáger Tekla (Kiskunhalasi Bibó István Gimnázium, felkészítő tanárai: Kissné Kriszt Zsuzsanna és Dr. Tomicskóné Magyar Tünde)
  2. Stock Zita (Ciszteri Szent István Gimnázium, Székesfehérvár, felkészítő tanára: Rideg Gabriella)
  3. Kozák Anna (Debreceni Egyetemi Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma, felkészítő tanára: Dr. Krakompergerné Aros Adrienn)
  4. Farkas Fruzsina (Kiskunhalasi Bibó István Gimnázium, felkészítő tanára: Dr. Tomicskóné Magyar Tünde)
  5. Boros Júlia (Verseghy Ferenc Gimnázium, Szolnok, felkészítő tanára: Borosné Szlávik Mária)
  6. Dani Regina Jázmin (Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium, felkészítő tanárai: Gabnai Edit, Mikulás Rolandné)
  7. Sarkadi Máté (ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Szombathely, felkészítő tanára: Szabó Bence Farkas)
  8. Szalai Donát (Gyulai Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium, felkészítő tanára: Révészné Japport Tünde)
  9. Tóth Dominik (Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium, Kőszeg, felkészítő tanára: Bancsó Andrea)
  10. Szánthó Tünde (Esztergomi Dobó Katalin Gimnázium, felkészítő tanára: Kis-Szölgyémi Judit)
  11. Hesz Lilla (Premontrei Iskolaközpont, Gödöllő, felkészítő tanára: Kerényi Zoltán)
  12. Barabás Nóra (Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda, felkészítő tanára: Barta Mónika)
IV-HM-dontosok_2022

Támogató:
tajekoztato_tabla

CSFTNM_logo_kicsi ntphonlap_kicsi

SZÓBELI DÖNTŐ:
Szóbeli forduló időpontja: 2022. április 2.
Szóbeli forduló helyszíne: SZTE GYTK Farmakognóziai Intézet, 6720 Szeged, Eötvös u. 6. (Google Térkép)

Szóbeli forduló programja
8:30–9:00 Megérkezés, regisztráció
1. emelet (I. tanterem)
9:00–9:15 Megnyitó
2. emelet (II. tanterem)
9:30–10:15 Tesztírás
alagsor (III. tanterem)
10:30–12:30 Délelőtti szakasz
Prezentációk: II. tanterem (1. emelet)
Gyakorlat: Farmakognóziai Intézet hallgatói laboratórium (2. emelet)
12:30-14:00 Ebéd
alagsor (III. tanterem)
14:00-16:00 Délutáni szakasz
Prezentációk: II. tanterem (1. emelt)
Gyakorlat: Farmakognóziai Intézet hallgatói laboratórium (2. emelet)
16:00-17:30 Kávészünet, városnézés
17:30 Eredményhirdetés, verseny zárása
1. emelet (II. tanterem)

Szóbeli forduló leírása, feladatai
A szóbeli forduló három részből áll: írásbeli feladatok, egy választott téma feldolgozásának bemutatásából és laboratóriumi feladatok elvégzéséből.

A szóbeli forduló pontszámait a következők szerint számítjuk:
  • online fordulók pontjainak fele (max. 100 pont)
  • döntő - írásbeli feladatlap (50 pont)
  • döntő - előadás (75 pont)
  • döntő - laboratóriumi munka (75 pont)
A) Írásbeli feladatlap
A 30 perces írásbeli feladatlap tartalmaz: egyszerű választásos tesztkérdéseket, egy számolási feladatot, valamint nyílt végű kérdés. Az írásbeli feladatlapon 50 pont érhető el maximálisan.
B) Választható előadástémák
A versenyzőnek a megadott témák közül meghatározott időtartamban, versenyszerűen jelentkeznie kell. Ezt a témát kell kidolgoznia, és azt szóban egy 15 perces előadás keretében bemutatnia. Az előadást követően a bíráló bizottság kérdéseket tesz fel legfeljebb 5 perces időkeretben. Az előadáshoz szemléltetőeszköz használata kötelező (számítógépes prezentáció és/vagy egyéb kreatív szemléltetőeszköz). Az előadásnak a téma részletes kiírásánál felsorolt elemeket tartalmaznia kell, ugyanakkor a versenyző egyéb szempontokra is kitérhet előadásában.

Az előadásra maximum 75 pont adható, amely a következők szerint oszlik meg:
  • összes feladatelem feldolgozásra került – 5 pont
  • szakmai tartalom – 30 pont
  • kommunikációs készség, a kérdésekre adott válaszok – 30 pont
  • a hagyományos Power Point prezentáción kívül egyéb szemléltetőeszköz – 10 pont
A következő előadástémákra a versenyzőknek jelentkezniük kell a CooSpace felületén. Egy témára 1 fő versenyző jelentkezhet! Jelentkezési határidő 2022. február 27. 21:00.
  • Védőoltások régen és most: az első vakcinációtól az mRNS oltásokig.
  • 150 évvel ezelőtt született Richter Gedeon. Mutassa be az életművét, a gyógyszergyár jelenét, jelenlegi gyógyszereit.
  • Állati eredetű hatóanyag(ok) bemutatása. Válasszon egy mai vagy korábban alkalmazott állati eredetű hatóanyagot vagy csoportot. Mutassa be, hogy miért kell(ett) állatból izolálni? Ha már kiszorult a szer alkalmazása, akkor miért történt? Milyen problémák lehetnek ma egy ilyen szerrel?
  • Spanyolnátha és más influenza-járványok.
  • Egy gyógyszer története: a fehér fűzfától az Asprinig.
  • Veszélyes vizek. Mutasson be egy választott káros anyagot mely előfordul(hat) a vizeinkben; milyen tüneteket okozhat az emberben és a környezetnek, hogyan lehet kimutatni, eltávolítani. (pl.: ólom, ólommérgezés (akár történelmi példát hozni rá); arzén és hatása; gyógyszermaradványok, hormonok a felszíni vizeinkben)
  • A 2022-es év gyógynövénye, a cickafark: bizonyított gyógyhatások és növénykémia.
  • A konyhaművészet kémiája (választható élelmiszer elkészítésének és a lejátszódó kémiai folyamatok bemutatása, pl. kenyér, sör, bor készítése vagy pl. a hő hatása az élelmiszerekre).
  • Csodadiéták (méregtelenítő, lúgosító, „mindenmentes” diéták – hátterük, alkalmazhatóságuk).
  • Az inzulin története (100 éve adták be az első sikeres inzulininjekciót).
  • A világ egyik legveszélyesebb állata: a szúnyog (Miért olyan veszélyes? Milyen betegségeket terjeszt? A világ mely területein jelenti ez a legnagyobb problémát? Magyarországon mi a helyzet? Milyen lehetőségek vannak a megelőzésre (csípés/betegségek)?
  • Gyógyszer vagy méreg? - A dózis fontossága, mit jelent a szűk terápiás tartomány (MEC és MTC)? Miért fontos a dozirozás, milyen tényezők befolyásolják a dózis meghatározását? Miért fontos az adagolási idő betartása? Mi az a terápiás dózis monitorozás? Vény nélkül kapható szerek túladagolhatók?

C) Laboratóriumi feladatok - ionvadászat
Tegyél rendet a laboratóriumban!

A laboratóriumban sajnos néhány üvegről leesett a címke, ezért be kellene azonosítani az üvegekben található anyagokat. Azt tudjuk, hogy mi lehetett az üvegekben, melyek közül 3 mintát megkaptál és az anyagok azonosításához szükséges reagensek is rendelkezésedre állnak.

Lehetséges anyagok: ammónium-bromid, ammónium-klorid, aszkorbinsav, burgonyakeményítő, dinátrium-hidrogén-foszfát, glükóz, kalcium-karbonát, kálium-jodid, nátrium-bromid, nátrium-dihidrogén-foszfát, nátrium-hidrogén-karbonát, nátrium-karbonát, nátrium-klorid.

Azonosításhoz rendelkezésre álló reagensek: ammónia-oldat, ammónium-oxalát-oldat, bárium-klorid-oldat, borkősav, ezüst-nitrát-oldat, Fehling-I-oldat, Fehling-II-oldat, fenolftalein-oldat, híg ecetsav, híg nátrium-hidroxid-oldat, híg salétromsav, híg sósav, kálium-hexahidroxo-antimonát-oldat, Lugol-oldat, metilvörös-oldat, nátrium-acetát.

Feladat: A rendelkezésedre álló reagensek segítségével határozd meg a kiadott anyagmintákat! Részletesen indokold, milyen kémiai reakciók segítségével azonosítottad az anyagot (reakcióegyenlet/ek/ is kellenek)!

Hasznos tudnivalók: Szervetlen anyagok esetében az anion és a kation pontos meghatározása is szükséges.
Vigyázz, némelyik reagens több anyaggal is képes reakcióba lépni!

Ajánlott irodalom: Barcza Lajos – Dr. Buvári Ágnes: A minőségi kémiai analízis, Medicina, 2008. (vagy korábbi kiadásai)