Szóbeli forduló időpontja: 2024. március 23.
Szóbeli forduló helyszíne: SZTE GYTK Farmakognóziai Intézet, 6720 Szeged, Eötvös u. 6. (Google Térkép)
A szóbeli forduló három részből áll: írásbeli feladatok, egy választott téma feldolgozásának bemutatásából és laboratóriumi feladatok elvégzéséből.
A szóbeli forduló pontszámait a következők szerint számítjuk:
A) Írásbeli feladatlap
A 30 perces írásbeli feladatlap tartalmaz: egyszerű választásos tesztkérdéseket, egy számolási feladatot, valamint nyílt végű kérdés. Az írásbeli feladatlapon 50 pont érhető el maximálisan.
B) Választható előadástémák
A versenyzőnek a megadott témák közül meghatározott időtartamban, versenyszerűen jelentkeznie kell. Ezt a témát kell kidolgoznia, és azt szóban egy 15 perces előadás keretében bemutatnia. Az előadást követően a bíráló bizottság kérdéseket tesz fel legfeljebb 5 perces időkeretben. Az előadáshoz szemléltetőeszköz használata kötelező (számítógépes prezentáció és/vagy egyéb kreatív szemléltetőeszköz). Az előadásnak a téma részletes kiírásánál felsorolt elemeket tartalmaznia kell, ugyanakkor a versenyző egyéb szempontokra is kitérhet előadásában.
Az előadásra maximum 75 pont adható, amely a következők szerint oszlik meg:
A következő előadástémákra a versenyzőknek jelentkezniük kell a CooSpace felületén. Egy témára 1 fő versenyző jelentkezhet! Jelentkezési időtartam 2024. február 23. 18:00 - 2024. február 25. 23:55.
Választható előadástémák:
1. Növényi antioxidánsok = csodaszerek?
2. Mit jelent a kézzel készült a gyógyszerészetben? (magisztrális, individuális, ezek szabályozása)
3. Borsmenta, az év gyógynövénye 2024-ben
(botanika, tradicionális alkalmazás, bizonyított hatások, ipari felhasználás)
4. Pestis régen és az újkorban, a valóságban és a művészetekben
5. TBC - van e még jelentősége napjainkban?
6. „Ötpercenkint jegyeztem. Nitromint már nem segített. Görcsre görcs! Megint!”
Szívérrendszeri betegségek megjelenése az irodalomban egy szabadon választott műalkotáson keresztül
7. Gyógyszer-étel interakciók, avagy hogyan befolyásolja az étkezés a gyógyszerek hasznosulását
8. Kemoprevenció szerepe a daganatok megelőzésében
9. Mesterséges intelligencia szerepe a gyógyszerészetben
10. Antibiotikum rezisztencia – kihívások az antibiotikumok fejlesztése területén
11. A bélflóra és az egészség kapcsolata.
12. A CBD olaj
13. Az újszülött- és csecsemőkor gyógyszerformái és kapcsolata a betegközpontú gyógyszerészet szemléletével
(A versenyzőtől elvárt, hogy ismertesse a legfőbb terápiás szempontokat az újszülött- és csecsemőkor gyógyszerelésével kapcsolatban. A legfőbb különbségek és általános megfontolások kihangsúlyozása: miért különösebb ez a célcsoport? Konkrét példák bemutatása, forgalomban lévő készítmények és a keresőmunka találataiból, az ott felbukkanó lehetőségekből. Térjen ki a csomagolóanyagok és adagolóeszközök fontosságára is.)
14. Természetes és mesterséges színezékek. Mit (l)ehet mivel?
15. Tudatos gyógyszerhasználat, gyógyszer- és egészségügyi hulladék kezelése, a gyógyszerhasználat és környezetvédelem kapcsolata.
16. Veszélyesek-e a teljesítményfokozó szerek?
C) Laboratóriumi feladatok
Szénhidrátok vizsgálata
A laborasztalon hat darab számozott tasakot találsz, melyek hat különböző szénhidrát (glükóz, fruktóz, szacharóz, kukorica-, burgonya- és rizskeményítő) mintáját tartalmazzák (külön-külön). A feladatod beazonosítani a mintákat, azaz a rendelkezésedre álló vegyszerek, eszközök segítségével megmondani, melyik tasak melyik szénhidrátot tartalmazza.
Rendelkezésedre álló eszközök: kémcsövek, kémcsőfogó, Bunsen-égő, vízfürdő, tárgylemez, fedőlemez, mikroszkóp
Rendelkezésedre álló reagensek: Fehling-I-oldat, Fehling-II-oldat, Lugol-oldat, hígított sósav, ezüst-nitrát-oldat, ammónium-hidroxid-oldat, nátrium-hidroxid-oldat, rezorcin, desztillált víz.
Röviden vázold a minták meghatározásának menetét (ide nem kellenek reakcióegyenletek, csak a meghatározás lépései)!
A minták beazonosításához kapcsolódóan válaszolj az alábbi kérdésekre, ill. oldd meg a feladatot:
1. Írd fel a glükóz, a fruktóz és a szacharóz szerkezeti képleteit (a monoszacharidokat gyűrűs- és nyílt láncú formában is)! Jelöld a meghatározás szempontjából fontos funkciós csoportot/csoportokat!
2. Írd fel a glükóz Fehling-reakciójának egyenletét/egyenleteit!
3. Készíts rajzot a mikroszkópos megfigyeléseidről!
A vegyületek meghatározására és a válaszlap kitöltésére 120 perc áll rendelkezésre.
A felkészüléshez segítségedre lehetnek a VIII. Magyar Gyógyszerkönyv alábbi cikkelyei:
https://ogyei.gov.hu/dynamic/2023_2_kozlemeny/0349_Oryzae%20amylum_11_0_kesz.pdf
https://ogyei.gov.hu/dynamic/2023_2_kozlemeny/0344_Maydis%20amylum_11_0_kesz.pdf
https://ogyei.gov.hu/dynamic/2023_2_kozlemeny/0355_Solani%20amylum_11_0_kesz.pdf